۷ دی ۱۳۹۱، ۹:۴۹

مهر گزارش می دهد؛

تداوم وضعیت هشدار هوا مشکلی برای کلانشهرها/ برف به داد مشهدی‌ها رسید

تداوم وضعیت هشدار هوا مشکلی برای کلانشهرها/ برف به داد مشهدی‌ها رسید

مشهد - خبرگزاری مهر: آلودگی هوا در آذرماه نفس شهر مشهد را به شماره انداخت و دی ماه با هدیه سفید رنگ برف، واسطه ای شد تا ریه های پایتخت معنوی ایران نفسی عمیق بکشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش برف سبب کاهش آلودگی هوا در مشهد شد، این در حالی است که آلودگی هوا در این کلان شهر معضلی نفس گیر برای شهروندان و خطری برای سلامتی مردم به شمار می رود.

معضل گسترده آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور و مشهد مشکلی است که با ارتقای کیفیت سوخت و رسیدن به استاندارد یورو 4 و5 و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی حل خواهد شد ولی هنوز از اجرایی شدن قوانینی که در راستای کاهش آلودگی هوا تصویب شده اند خبری نیست و این بارش های زمستانی است که هر از گاهی به کمک مردم در شهر می آید.

متهم آلودگی هوا سوخت است

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد متهم آلودگی هوای مشهد را سوخت اعلام می کند و در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: برای کاهش دود اتوبوس ها باید فرآورده های نفتی اصلاح شود، اتوبوسرانی 4 میلیارد تومان سالانه هزینه تعویض سر سوزن های انژکتوری می کند.

وی می افزاید: استاندارد گوگرد در گازوئیل 50 پی پی ام است اما گازوییل شهر مشهد 8 هزار پی پی ام گوگرد دارد که احتراق ناقص در ماشین ها ایجاد و باعث خورده شدن سر سوزن ها می شود.

خجسته ادامه می دهد: تامین فرآورده های نفتی و گازوئیل کم گوگرد به عهده شرکت نفت است و باید با قولهایی که وزیر داده اند در رفع این نقص سریعتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه استانداری خراسان رضوی، شهرداری و شورای شهر مشهد پیگیری کرده اند و وزیر قولهای مکرر داده که عملی نشده است می افزاید: ما در اتوبوسرانی هیچ کاری در این زمینه نمی توانیم بکنیم.

گشت آلودگی هوا در مشهد

مهدی خجسته با اشاره به اینکه  10 در صد از مصرف گازوئیل در شهر مشهد متعلق به اتوبوس هاست تاکید کرد: از مصرف روزانه 4.5 میلیون لیتر سوخت در مشهد 4.4 آن متعلق به اتوبوسرانی است و مابقی به مصرف کارخانجات می رسد که آلاینده اصلی هوا هستند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به افزایش شدت آلودگی هوا طی ماه گذشته و فعالیت گشت آلودگی هوا در این شهر می گوید: بیش از 820 هزار خودرو در شهر تردد می کنند.  

رفع نقص خودروها یک چهارم از آلودگی هوا می کاهد

مهدی امامی میبدی  با تاکید بر اینکه بر اساس آمار بیشترین موارد قانون شکنی رانندگان این شهر، نداشتن معاینه فنی خودرو است می افزاید: گشت آلودگی هوا در مشهد از دو سال گذشته به صورت مقطعی آغاز شده است و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای کاهش آلودگی هوا در استفاده از خودرو و اعمال قانون برای خودروهای متخلف از اهداف اصلی آن است.

وی با اشاره به شناسایی هشت هزار خودرو در مشهد به دلیل دودزا بودن طی سه ماه توسط گشت آلودگی هوا می افزاید: اگر رانندگان برای دریافت معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کنند و خودروی خود را مورد بازبینی قرار دهند حدود، یک چهارم از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

بارش باران و برف سبب کاهش آلاینده ها

معاون محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بارش برف و باران حجم آلاینده ها را در هوای شهر مشهد کاهش می دهد می افزاید: آلودگی هوا که در ماه گذشته گریبانگیر شهر بود با بارش های اخیر کم شده است.

محمد حسین قادری می گوید: تردد روزانه ۵۲۰ هزار خودرو در مشهد یک هزار و 365  تن مواد آلاینده را به هوای شهر تحمیل می کند.

وی تعطیلی مدارس، ادارات و کاهش تردد اتومبیل ها در سطح شهر راه حلی موقتی برای این مشکل می داند و تاکید می کند: هر سال ۴۰ هزار خودرو به تعداد وسایل نقلیه کلان شهر مشهد افزوده می شود که سالانه ۴۹۱ هزار و ۳۵۰ تن آلاینده را در  آسمان شهر منتشر می کنند که باید در زمینه کنترل این آلودگی ها تدابیری جدی اندیشیده شود.

وی با تاکید براینکه در مشهد سالانه تا ۲۷۰ روز حالت وارونگی هوا وجود دارد می گوید: 12 ایستگاه سنجش هوا در مشهد داریم که اطلاعات را جمع آوری می کنند اما برای مشخص شدن نتایج این سنجش ها هنوز نرم افزار تحلیل داده ها در مشهد وجود ندارد.

قادری تاکید می کند: تحلیل داده ها نقاط دارای تراکم آلودگی در شهر را شناسایی می کند تا برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

افزایش خودروهای فرسوده، متهم دیگر پرونده آلودگی هوای مشهد

برخی کارشناسان نیز افزایش روز افزون تردد خودروها در شهر مشهد را متهم این پرونده معرفی می کنند و خواستار تجدید نظر در افزایش پلاک گذاری خودروهای فرسوده در شهر مشهد هستند.

سرهنگ حمید رضا جعفری رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در زمینه پلاک گذاری خودروها در مشهد آماری را ارائه می دهد و می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون به طور کلی در مشهد 159 هزار و 95 خودرو شماره‌گذاری شده‌اند.

وی می افزاید: بر اساس آمار فوق تعداد خودروها با پلاک نوشماره در مشهد در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش و تعداد تعویض پلاک در همین مدت در این شهر افزایش یافته است که بخشی از این تعویض پلاک متعلق به خودروهای دیگر شهرهاست و این در افزایش آلودگی هوای مشهد موثر است.

کشورهای در حال رشد در معرض نیمی از مشکلات آلودگی هوا

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی درباره عوارض ناشی از آلودگی هوا حاکی است، بیش از دو میلیون مرگ و میر زودهنگام در هر سال به علت آثار آلودگی هوا در خارج و داخل ساختمان ها و مناطق مسکونی است.

در این تحقیقات آمده است که ساکنان کشورهای در حال رشد بیش از نیمی از این عوارض ناشی از آلودگی را متحمل می‌شوند.

هوای سالم و پاک از نیازهای اساسی و ضروری برای تضمین سلامت انسان به شمار می‌رود اما آلودگی هوا همچنان خطر بزرگی برای سلامت در سراسر مناطق جهان به شمار می‌رود.

افزایش آمار فوتی های مشهد در آذر ماه

در ماه آذری که گذشت، مدیرعامل سازمان فردوس های مشهد آماری ارائه داد که طی آن از افزایش 8 درصدی تعداد متوفیان مشهد به علت آلودگی هوا خبر داده بود.

کمال الدین شاهچراغی اظهارکرد: از 160 متوفی که در هفته دوم آذر ماه بر اثر بیماری‌های سیستم تنفسی و سیستم گردش خون فوت کرده اند، 72 نفر زن و 88 نفر مرد بوده اند که این آمار نسبت به هفته قبل از آن در زنان دو درصد کاهش و در مردان بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

در طی همین مدت تعداد فوت شدگان مشهد که براثر بیماری های تنفسی و سیستم گردش خون جان خود را از دست داده اند، بیش از8.5 درصد افزایش داشته است.
 
بر اساس همین آمار طی روزهای 13تا 19 آذر ماه جاری که هوای شهر مشهد به نسبت روزهای قبل از آن آلوده‌تر بوده است 365 نفر در مشهد فوت کردند که علت فوت 160 نفر از آنان بر اثر بیماری های تنفسی و سیستم گردش خون بوده است.

این آمار در هفته قبل از آن یعنی از تاریخ 6 تا12 آذرماه244 نفر بوده است که 147 نفر از افراد بر اثر بیماری‌های تنفسی و سیستم گردش خون فوت کرده‌اند.

طرح جامع آلودگی هوا طرحی برای هشت کلان شهر آلوده کشور

در حالی که کارشناسان خطر آلودگی هوا بر سلامت افراد را هشدار می دهند، طرح جامع کاهش آلودگی هوا در مجلس در دست بررسی قرار دارد.

در نشست فراکسیون محیط‌ زیست مجلس، طرح جامع کاهش آلودگی و هشت کلانشهر کشور که مشهد نیز در فهرست این شهرها قرار دارد، مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

در حالی که میزان آلاینده های شهر مشهد در روزهای با شرایط هشدار بیش از سه برابر روزهایی با شرایط سالم است، تعطیلی مدارس و ادارات راهی مناسبی برای فرار از این معضل نیست، و زمان آن فرار رسیده که فکری جدی برای آذرماه های در پیش رویمان داشته باشیم تا آلودگی هوا باز هم قدرت خود را به رخ ما نکشد.

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 1776439

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha